Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 14 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: *12* How to: Ramen tinten
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008, 12:04 
Wat heb je nodig:
Natuurlijk de raamfolie
Afbreekmesje of scalpel
Rubber trekker / kunstof spatel - wordt meestal bijgeleverd
Sproeifles met zeepoplossing (enkele druppels afwas op 1 liter water)
Föhn
Plakband
Schaar

Hoe ga je te werk:
Verwijder de eventueel aanwezige ruitenwisser (we beginnen met de folie aan de buitenkant van de ruit)

Maak de ramen (het raam) van buiten en binnen perfect schoon met een goede glasreiniger. Let op;Ieder vuiltje dat achterblijft zorgt voor lelijke blaasjes in de folie. Eventueel bijwerken met een glaskrabbertje.

Leg de folie op het raam. Let op; zorg dat de beschermlaag van de folie aan de buitenkant zit.

Plak voor het gemak even de hoeken vast met een plakbandje. Zorg wel dat de folie glad en strak over de ruit ligt.

Knip nu de folie iets ruimer op maat.

Maar nu de binnenzijde van de ruit goed nat met de zeepoplossing.

Verwijder nu de beschermlaag van de folie terwijl je deze zijde van de folie ook goed nat sproeit met de zeepoplossing. Let op;Zorg er voor dat de folie goed vlak ligt en dat deze niet dubbel slaat. Dubbel geslagen folie is bijna niet goed meer los te krijgen en meestal blijven er lelijke vouwen en kreukels achter.

Druk nu voorzichtig de folie met de natgesproeide plak-kant tegen het natgesproeide raam. Door de zeep-oplossing kan je de folie nog goed verschuiven zodat deze goed op zijn plaats komt.

Houd de folie met één hand op zijn plaats en strijk met de rubber trekker of kunstof spatel het water tussen de folie en de ruit vandaan. Mocht je de folie nog een keer gedeeltelijk los moeten trekken gebruik dan altijd weer de sproeifles om zowel het raam als de folie weer goed nat te spuiten.

Nadat al het water is verwijdert kan je met het afbreekmesje of de scalpel de folie op maar snijden. Wees hier wel voorzichtig mee omdat je makkelijk kunt uitschieten en hierdoor de folie in het zicht kunt beschadigen.

De laatste blaasjes kan je nu verwijderen met de Föhn en de trekker. Werk vanuit het midden naar de kanten toe.

Over het algemeen lukt het beter om de folie te plakken als de ruit uit de rubbers is verwijdert is en vlak gelegd op bijvoorbeeld een tafel. Hierbij moet echter wel rekening gehouden worden met het feit dat het terug plaatsen van de ruiten ook nog een stevige klus is en door minimaal twee personen moet worden uitgevoerd.
De achterruit wordt over het algemeen er niet uitgehaald omdat dan de kans op breuk en/of beschadigingen erg groot is.
Er zijn natuurlijk professionele bedrijven die ramen voorzien van folie, maar dit gaat vaak redelijk in de papieren lopen. Zo moet je voor een achterruit al snel rekenen op zo'n € 100,00 en voor zijruiten op zo'n € 55,00 per ruit.
De achterruit en de achterste zijruiten mogen tot 100% geblindeerd worden. (0% lichtdoorlatendheid) Mits er een rechter buitenspiegel aanwezig is.

De voorruit mag niet geblindeerd worden!

De voorste zijruiten mogen tot maximaal 30% geblindeerd worden. (70% lichtdoorlatendheid)
Bron: CBR afd. bijzondere ontheffingen

Houd er rekening mee dat bestaande autoruiten vaak al getint zijn. Deze tinting telt uiteraard mee in het totale percentage van de lichtdoorlatendheid.

Het spreekt vanzelf dat ik geen enkele verantwoordelijkheid accepteer voor het al dan niet bekeuren door overijverige agenten voor geblindeerde ramen.

Succes bron:
http://jelle.berenpaleis.nl/viewpage.php?page_id=8

Van wookie:

Met dit weer is het goed te doen, als je het binnen doet. Niet in de kou (-) want dan wil de lijmlaag niet goed drogen.

- Nog een tip, als je folie van de transpirante laag wilt halen : Plakband aan 2 kanten in een hoek op elkaar plakken, en weer loshalen. Zo trek je de 2 lagen makkelijk los!
- Haal als het kan de ramen eruit werkt veel makkelijker!
- Pas op met de feun, want voordat je et weet trekt de folie kapot
- Gebruik iets van een doekje onder het spateltje, anders krijg je aan debinnenkant van je ruit lelijke krassen!
- Ga niet in de richt van de vouw met het spateltje, duw je lijnen in de folie.
- Met het verwijderen van de folie van de tranpirante laag, trek gelijkmatig aan de folie (geen punten) Punten krijg je er niet meer uit is niet meer te gebruiken

Onderschat het blinderen niet, het is moeilijk vooral met goeiekope fole (Carpoint) en ramen die in 2 kanten bol staan!

Voordat ik het goed kon, heb ik mijn achteruiten van mijn clio 12 x opnieuw gedaan (6 x per kant)

Voor - zijrijten zijn het minst moeilijk
Achteruitjes - zijruiten moeilijker
Achteruiten - Moeilijkst

Paar foto's van een paar autos die ik heb geblindeerd :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Berichttitel: Re: How to: Ramen tinten
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008, 18:06 
spammer

Vind het toch beetje raar dat het voor de APK geen ene ruk uitmaakt.
Had toendertijd 90% rondom, en gewoon goedgekeurd.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 10 dec 2008, 22:15 
forum starter

Hou er rekening mee dat de ruiten af fabriek meestal al 30 % getint zijn en er dus geen folie meer opmag

edit: zie dat het er ook al bijstaat :wink:

BerichtGeplaatst: 13 jan 2009, 16:32 
beginner

ben ook van plan om het te doen.
jmmr dat je geen fotos hebt.

iemand fotos? van ramen tinten..

BerichtGeplaatst: 13 jan 2009, 18:40 
forum member

woemClio schreef:
ben ook van plan om het te doen.
jmmr dat je geen fotos hebt.

iemand fotos? van ramen tinten..

weet waar je aan begint........

BerichtGeplaatst: 13 jan 2009, 20:33 
forum starter

Het is inderdaad een lastige klus (spreek uit ervaring;)). Als ik je een tip mag geven, wacht tot het voorjaar/zomer. Het is makkelijker te doen als het warmer is. Met dit weer is het bijna niet mogelijk om het zonder plooien te doen. Ik ga het van het zomer ook overnieuw doen, althans mijn achterruit, die is trouwens echt het moeilijkste. Mocht je er toch nu aan beginnen, succes!

BerichtGeplaatst: 14 jan 2009, 22:29 
überspammer

netjes gedaan kerel :thumbsup:

Berichttitel: Re: *12* How to: Ramen tinten
BerichtGeplaatst: 24 feb 2009, 22:35 
forum starter

op een of andere belgische manier wil mijn achterruit ook nog steeds niet lukken... ik ga het vande zomer ook nog een keer proberen... verder is het echt makkelijk... heb al zoveel auto's geblindeerd en pas eentje mislukt... mar dat kwam omdat het echt koud was... viel er gewoon weer vanaf...

BerichtGeplaatst: 01 maart 2009, 16:29 
beginner

thomm88

je achter ruit zit in een rubber dus als je die wil doen kan je die het beste eruit halen.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2009, 19:01 
forum starter

barst de ruit dan niet van een clio... omdat dat bij de voorruit meestal wel het geval is...

BerichtGeplaatst: 11 maart 2009, 16:36 
forum starter

Jeroentje schreef:
Het is inderdaad een lastige klus (spreek uit ervaring;)). Als ik je een tip mag geven, wacht tot het voorjaar/zomer. Het is makkelijker te doen als het warmer is. Met dit weer is het bijna niet mogelijk om het zonder plooien te doen. Ik ga het van het zomer ook overnieuw doen, althans mijn achterruit, die is trouwens echt het moeilijkste. Mocht je er toch nu aan beginnen, succes!

als het warmer is maakt niks uit, je hebt zelfs meer tijd om de plooien eruit te strijken als het minder warm is. Dan verdampt de zeepshop/water niet zo snel achter de folie.

Wat jij waarschijnlijk hebt meegemaakt, is dat door de warmte de folie beter is gaan plakken en minder verschuift. Waardoor de plooien minder snel verschuiven.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2009, 16:37 
forum starter

Thom88 schreef:
op een of andere belgische manier wil mijn achterruit ook nog steeds niet lukken... ik ga het vande zomer ook nog een keer proberen... verder is het echt makkelijk... heb al zoveel auto's geblindeerd en pas eentje mislukt... mar dat kwam omdat het echt koud was... viel er gewoon weer vanaf...

Dit gaat neit zonder verwijderen achteruit! Snij het rubber kapot en koop een nieuw setje rubbers. Probeer je rubbers heel te houden gaat je ruit barsten :P

BerichtGeplaatst: 11 maart 2009, 17:47 
Spam King

Wil het opzich ook wel, maar weet dat k er zelf geen geduld voor heb.... :thumbsdown:

BerichtGeplaatst: 15 maart 2009, 11:33 
forum starter

Thijs Bosmann schreef:
Wil het opzich ook wel, maar weet dat k er zelf geen geduld voor heb.... :thumbsdown:

Als je het wilt kunnen blinderen, en niet gewoon ff wilt tinten. Voor gaan zitten en rustig aan beginnen. Gaat het fout, opnieuw beginnen, zolang tot het netjes lukt :wink:

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 14 berichten ]