Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 21 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aanschaf Clio 2.0 16v
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010, 16:03 
forum starter

Beste clioclubbers,

Ik ben hier net nieuw en zit al een paar dagen te kijken naar handige tips en of ervaringen met aankoop van een clio 2.0 tot nu toe heb ik af en toe kleine berichten kunnen vinden waar kort wordt uitgelegd waar je op moet letten maar ik zou graag meer informatie willen ik ben ook dit topic tegen gekomen:

viewtopic.php?f=10&t=141" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu is mijn vraag klopt dit ook voor de clio 2 ph 1? (bovenstaand topic)

De volgende vragen komen bij mij op als ik denk bij aanschaf van een clio 2.0 16v:
- Hoe kan ik zien of er nogal lomp met de auto is omgegaan (geropt zoals we dat hier in dialect noemen)
- Waar moet ik opletten als ik een proefrit maak met de auto?
-- Motor geluid
-- Tikken
-- Remmen?
- Als de auto stil staat waar moet ik dan op letten (wiel kassen-roest)
- Motor hoe moet deze klinken / nog enige dingen wat er niet horen te zitten onder de motorkap? (olie oid) En nog enige dingen waaruit kan worden opgeleid dat de auto goed onderhouden is?

Het gaat hier om een clio 2 ph1 (introductie model) 2.0 16v
- Heeft om en nabij een anderhalf ton gelopen en staat voor een 4k / 5k te koop bij een dealer hier in de buurt.
- Bouwjaar 2001
-- Is hij dit waard? Ziet er redelijk netjes uit als je er zo op kijkt. Niet gepimpt oid alleen een stel andere velgjes eronder.
- Onderhoud historie is volledig ingevuld
- Kenteken is niet bekend wel naar gevraagd (via mail en ook nog naar de nap) maar geen reactie hierop terug.
- Apk wordt gedaan bij afleveren auto.
- Het gaat hier ook wel degelijk om een sport editie (achterkant badge onder renault).

Dealer claimt dat de auto in nieuw staat verkeerd maar praatjes vullen geen gaatjes...

Nog een vraag:
- Is een clio 2.0 16v ook gelijk een RS?
- Ik kom verschillende clio's tegen waar het stuur nogal raar eruit ziet (krassen erop wat lijkt op nagels / ring) Waar kan dit op duiden? (tot nu al 2 auto's hier mee tegen gekomen)

Alvast bedankt voor alle adviezen!

Edit:
Ik geloof dat de dealer ook een RDW bordje bij de deur heeft hangen dus dat deze rdw erkend is..

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Aanschaf Clio 2.0 16v
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010, 17:31 
forum member

Poeh.. lang verhaal.. eens even zien..

Allereerst welkom!

Het topic waar je naar verwijst verwijst naar een Clio 1 Williams is weer en totaal andere auto als de RS.

Hoe je kunt zien hoe de auto behandeld is.. zien is moeilijk denk ik. als de auto er van binnen en buiten netjes uitziet geeft het wel een idee dat de vorige eigenaar(en) er zuinig op is/zijn geweest. Verder is een proefrit altijd aan te raden. Voel of de bak soepel schakelt ook bij snel schakelen boven de 5000 toeren.
Ook het stuur voelen of er speling op zit of dat soort grappen.
Koppeling even testen of deze nog goed oppakt.
Kijk of de motor makkelijk start en direct rustig loopt (800 rpm) geen rare tikjes hoorbaar zijn.
Qua remmen ook even kijken of de schijven en blokjes nog goed zijn. De achterblokken lijken altijd versleten maar zijn nieuw al heel dun iets van 7mm max ofzo.

Het is op zich wel goed om de remmen even flink te testen kijken of de auto recht remt en niet naar 1 kant trekt.
Roest hebben ze op zich niet zo snel last van hooguit even tjekken of er water in de dorpels zit. Is iets wat wel vaker gebeurt bij de RS.
Waar je ook even naar moet kijken is de uitlaatlijn vooral de middendemper is een kwetsbaar punt en kost ex montage al ruim 300 euro.
2001 is het laatste jaar dat de ph 1 is gebouwd je hebt een van de laatste dan dus.
1,5 ton is gemiddeld voor een RS wat tegenwoordig op de weg rijd.
Dat de boekjes netjes in orde zijn is zeker een pluspunt!
Tjek ook even of de distributie recentelijk is vervangen. Dit grapje kost rond de 1350 euro bij de dealer!

Al met al is €4500 in die buurt een zeer nette dealerprijs voor een NETTE RS.
Een Clio RS is een Clio RS als het een Clio 2 betreft met een 2.0 16V (mits men niet leuk aan de hobby is geweest)

Het stuur is een bekent minpunt. De bekleding rafelt langzaam af. In mijn projecttopic heb ik beschreven hoe ik dat heb opgelost. Opnieuw laten bekleden dus. kosten: 170 euro inc heen en weer sturen naar Duitsland (eigen ontwerp in leer en kleuren mogelijk en echt een vakman).. Let op.. een stuur bekleden is een ingewikkeld klusje!! expertise op dit gebied is dan ook echt een must om waar voor je geld te krijgen!!

Ik hoop een groot deel van je vragen beantwoord te hebben.

Succes met de aankoop..

p.s. welke kleur heeft ie??

Groeten

Michel

BerichtGeplaatst: 18 jul 2010, 18:05 
forum starter

Triggerhappy schreef:
Poeh.. lang verhaal.. eens even zien..

Allereerst welkom!

Het topic waar je naar verwijst verwijst naar een Clio 1 Williams is weer en totaal andere auto als de RS.

Dat dacht ik al toch wou ik het even weten of de punten wat daar in worden vernoemt ook van toepassing zijn op de clio 2 ph1?

Hoe je kunt zien hoe de auto behandeld is.. zien is moeilijk denk ik. als de auto er van binnen en buiten netjes uitziet geeft het wel een idee dat de vorige eigenaar(en) er zuinig op is/zijn geweest. Verder is een proefrit altijd aan te raden. Voel of de bak soepel schakelt ook bij snel schakelen boven de 5000 toeren.
Ook het stuur voelen of er speling op zit of dat soort grappen.
Koppeling even testen of deze nog goed oppakt.

Als in: als de koppeling onderaan oppakt dat het nog goed is of hoe moet ik dit verstaan?

Kijk of de motor makkelijk start en direct rustig loopt (800 rpm) geen rare tikjes hoorbaar zijn.
Qua remmen ook even kijken of de schijven en blokjes nog goed zijn.

Hoe kan ik dit zien? gewoon met de vingers ertussen voelen?

De achterblokken lijken altijd versleten maar zijn nieuw al heel dun iets van 7mm max ofzo.

Het is op zich wel goed om de remmen even flink te testen kijken of de auto recht remt en niet naar 1 kant trekt.

Wat als de auto naar 1 kant trekt? Is het dan een schade auto geweest oid?

Roest hebben ze op zich niet zo snel last van hooguit even tjekken of er water in de dorpels zit. Is iets wat wel vaker gebeurt bij de RS.
Waar je ook even naar moet kijken is de uitlaatlijn vooral de middendemper is een kwetsbaar punt en kost ex montage al ruim 300 euro.

Ik ben verder een leek in auto's en doe veel kennis op dmv internet heb je misschien een foto om het me duidelijk te maken?

2001 is het laatste jaar dat de ph 1 is gebouwd je hebt een van de laatste dan dus.
1,5 ton is gemiddeld voor een RS wat tegenwoordig op de weg rijd.
Dat de boekjes netjes in orde zijn is zeker een pluspunt!
Tjek ook even of de distributie recentelijk is vervangen. Dit grapje kost rond de 1350 euro bij de dealer!

De distributie als in alleen de distributie riem en waar kan ik deze chechen? De distributie riem moet toch zijn vervangen rond de 80.000? Zoals eerder aangegeven ik ben maar een leek maar wil graag leren.

Al met al is €4500 in die buurt een zeer nette dealerprijs voor een NETTE RS.
Een Clio RS is een Clio RS als het een Clio 2 betreft met een 2.0 16V (mits men niet leuk aan de hobby is geweest)

Hobbyen lijkt me niet van toepassing hij ziet er erg netjes uit.

Het stuur is een bekent minpunt. De bekleding rafelt langzaam af. In mijn projecttopic heb ik beschreven hoe ik dat heb opgelost. Opnieuw laten bekleden dus. kosten: 170 euro inc heen en weer sturen naar Duitsland (eigen ontwerp in leer en kleuren mogelijk en echt een vakman).. Let op.. een stuur bekleden is een ingewikkeld klusje!! expertise op dit gebied is dan ook echt een must om waar voor je geld te krijgen!!

Dus het stuur is ook een bekend probleem toch vind ik het raar het lijkt op leer...?

Ik hoop een groot deel van je vragen beantwoord te hebben.

Toch zou ik de eerste vraag nog willen weten, hoe kan je zien of er echt lomp mee gereden is, mijn oom is automonteur geweest en die had iets over de deuren wat speling hebben en over de zitting wat doorzakt oid. Waarschijnlijk wil hij wel mee om deze auto te bekijken.

Succes met de aankoop..

p.s. welke kleur heeft ie??

Een mooie zwarte

Groeten

Michel

Aller eerst bedankt voor de reactie, hier kan ik zeker wel wat mee, ik pas je bericht een beetje aan dmv een dikker lettertype te gebruiken om op of aanmerkingen te maken. Bij deze.

EDIT:
- ik heb gezocht naar je project toppic maar kan het niet vinden, linkje?

BerichtGeplaatst: 18 jul 2010, 18:40 
forum member

Oke, gaat ie weer haha

Allereerst maar de link naar mn projecttopic voor die weer onder mn ctrl V verdwenen is: viewtopic.php?f=27&t=3564

De vragen die je nog had zal ik eens een voor een proberen te beantwoorden.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet het hele topic heb doorgespit, zal ik zo nog even doen dan.

De koppeling hoort idd beetje onderaan op te pakken. je kan ook nog een test doen door de auto op de handrem te trekken en proberen weg te trekken dan in zn 1 als je de koppeling op laat komen met een beetje gas en de motor slaat af ist wel prima, als de motor blijft lopen zonder dat de wielen gaan spinnen is er ook niet veel meer van de koppeling over.

De remmen kan je op zich wel zien onder een bepaalde hoek. kijk naar het deel wat de schijf DAADWERKELIJK raakt.

Als de auto naar 1 kant trekt is de rembalans niet lekker bijvoorbeeld ook trillingen in het stuur duiden op kromme of gebarsten schijven.

Een foto van een middendemper heb ik niet, maar als je in het midden van de auto (aan de zijkant) onder de auto kijkt zie je in het middendeel (wat een los deel is) een verbreding zitten. dit is de demper zelf. De demper roest op de lasnaden. Het kan geen kwaad hier een paar tikken op te geven met en schroevendraaier of ff aan sjorren (als ie koud is :idea: ) om te zien of de lasnaden nog dicht zijn, ook roetsporen rond de lasnaden duiden op een lek.

Betreft de distributie(riem): Als het goed is staat er in je boekje ergens afgetekend dat deze vervangen is, ook moet er ergens een stickertje zitten onder de motorkap of ergens in de auto met de datum en km stand waarop de distributie laatst is vervangen. Kan je het echt niet vinden is dit echt een groot nadeel! Kosten zijn zogezegd hoog en als ie knapt ben je goed het haasje want dan kan je hem nagenoeg total loss verklaren!!!
Bij het vervangen van de D-riem wordt vaak ook de multiriem meegenomen daar zit al het andere spul op als airco stuurbekrachtiging waterpomp dynamo enz.

Verders even kijken hoe het blok er nog uitziet, geen lekkages en oliesporen e.d. vloeistoffen nog schoon en op peil.

De riem doe je tegenwoordig 120.000 km mee of 6 jaar.

Het stuur is idd echt een bekent probleem. Je mag in je handjes knijpen als je er een hebt die amper schade heeft. Het lijkt leer.. het is alcantara geloof ik, wat ik zeker weet is dat het baggerspul is!! een nieuw stuur kost dacht ik 370 euro!!! en dat is dan zonder de airbag (die wel over te zetten is).
En dat stuur ziet er na 3 jaar weer net zo uit...

En tja het raggen.. ik blijf erbij.. als het intrieur er verzorgt uitziet en buiten ook, en het blok is schoon en netjes bijgehouden, en het onderhoud is trouw uitgevoerd, en de mechanische staat is verder oke, en hij rijdt goed zonder rare geluidjes en spelingen... dan heb je gewoon een goeie mooie zwarte RS te pakken!

:thumbsup:

BerichtGeplaatst: 18 jul 2010, 20:02 
forum starter

Triggerhappy schreef:
Oke, gaat ie weer haha

Allereerst maar de link naar mn projecttopic voor die weer onder mn ctrl V verdwenen is: viewtopic.php?f=27&t=3564" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Mooie clio, stuur ziet er geweldig mooi uit! Is het nu wel leer?

De vragen die je nog had zal ik eens een voor een proberen te beantwoorden.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet het hele topic heb doorgespit, zal ik zo nog even doen dan.

De koppeling hoort idd beetje onderaan op te pakken. je kan ook nog een test doen door de auto op de handrem te trekken en proberen weg te trekken dan in zn 1 als je de koppeling op laat komen met een beetje gas en de motor slaat af ist wel prima, als de motor blijft lopen zonder dat de wielen gaan spinnen is er ook niet veel meer van de koppeling over.

Als de willen gaan spinnen en de motor slaat niet af wat dan? En als er niet veel meer van de koppeling over is dan wordt het waarschijnlijk een duur grapje voor mij als ik de auto toch neem ik neem aan dat ik er dan beter van af kan blijven?

De remmen kan je op zich wel zien onder een bepaalde hoek. kijk naar het deel wat de schijf DAADWERKELIJK raakt.

Als de auto naar 1 kant trekt is de rembalans niet lekker bijvoorbeeld ook trillingen in het stuur duiden op kromme of gebarsten schijven.

Een foto van een middendemper heb ik niet, maar als je in het midden van de auto (aan de zijkant) onder de auto kijkt zie je in het middendeel (wat een los deel is) een verbreding zitten. dit is de demper zelf. De demper roest op de lasnaden. Het kan geen kwaad hier een paar tikken op te geven met en schroevendraaier of ff aan sjorren (als ie koud is :idea: ) om te zien of de lasnaden nog dicht zijn, ook roetsporen rond de lasnaden duiden op een lek.

zie beschrijving hieronder voor platen middendemper (hopelijk de goede :sunny: )

Betreft de distributie(riem): Als het goed is staat er in je boekje ergens afgetekend dat deze vervangen is, ook moet er ergens een stickertje zitten onder de motorkap of ergens in de auto met de datum en km stand waarop de distributie laatst is vervangen. Kan je het echt niet vinden is dit echt een groot nadeel! Kosten zijn zogezegd hoog en als ie knapt ben je goed het haasje want dan kan je hem nagenoeg total loss verklaren!!!
Bij het vervangen van de D-riem wordt vaak ook de multiriem meegenomen daar zit al het andere spul op als airco stuurbekrachtiging waterpomp dynamo enz.

Wat als de dealer claimt dat hij deze 3 riemen heeft vervangen maar niet gedaan, kan ik nog aan enige conditie zien van de riemen of dit ook naar alle waarschijnlijkheid heeft gedaan?

Verders even kijken hoe het blok er nog uitziet, geen lekkages en oliesporen e.d. vloeistoffen nog schoon en op peil.

Ik neem aan dat de foto's op je hobby topic een schone motor moeten voor stellen, dan neem ik dat als voorbeeld.

De riem doe je tegenwoordig 120.000 km mee of 6 jaar.

Dus in beide gevallen is hij vervangen, ik las ook nog iets over de waterpomp..?

Het stuur is idd echt een bekent probleem. Je mag in je handjes knijpen als je er een hebt die amper schade heeft. Het lijkt leer.. het is alcantara geloof ik, wat ik zeker weet is dat het baggerspul is!! een nieuw stuur kost dacht ik 370 euro!!! en dat is dan zonder de airbag (die wel over te zetten is).
En dat stuur ziet er na 3 jaar weer net zo uit...

En tja het raggen.. ik blijf erbij.. als het intrieur er verzorgt uitziet en buiten ook, en het blok is schoon en netjes bijgehouden, en het onderhoud is trouw uitgevoerd, en de mechanische staat is verder oke, en hij rijdt goed zonder rare geluidjes en spelingen... dan heb je gewoon een goeie mooie zwarte RS te pakken!

Hopen op het beste dus!

:thumbsup:

Allereerst weer bedankt voor je geduld en uitleg. Ik heb even gekeken naar een middendemper... en zelfs op dit forum vond ik ze, alleen wel aangepast. Hier zijn de links naar de 2 bestanden. P.s. ik zie net dat het een clio 1 is, nou hopelijk maakt het niet zoveel uit.

Plaat 1:
http://i608.photobucket.com/albums/tt17 ... itlaat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaat 2:
http://i608.photobucket.com/albums/tt17 ... itlaat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik pas weer ff je post aan net zo makkelijk vind ik.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2010, 23:04 
forum member

Oke nog even snel voor het slapen gaan...

Het stuur is nu idd wel van echt en kwaliteitsleer!

Als de koppeling zijn werk doet brengt ie al het vermogen van de motor over naar de versnellingsbak. dat kan betekenen dat de motor sterker is dan de grip op het wegdek en dus dat de wielen gaan spinnen.. of dat de grip sterker is dan de motor en dat de motor dan afslaat. Als die dingen niet gebeuren is de koppeling niet meer wat het geweest is. Nu zeg ik niet dat je dit letterlijk moet gaan testen, gaan ze niet blij van worden, maar test het alsof je de hellingproef doet .. handrem erop en met tikkie gas erop de koppeling oplaten komen. dan merk je wel of er nog grip in de koppeling zit.

De foto's die je laat zijn zijn van de einddemper.. zoals ik al zei.. ga naast de auto staan.. ga op je knietjes liggen en kijk onder de auto. het deel van de uitlaat dat je dan ziet is de middendemper.

Er zijn maar 2 riemen de distributieriem en de multiriem. Ga eerst maar na of dit in het boekje staat en waar het stickertje zit van de laatste vervanging. conditie van de riemen is zo niet te zien. als het niet te achterhalen is wanneer de riem is vervangen.. probeer dan te eisen dat ze m voor je vervangen voor aflevering. Zoals ik al zei.. je wil de gok niet nemen en er achter komen langs de weg dat hij toch niet vervangen was. Je complete motor ligt in puin dan!

De foto's in m'n topic zijn niet echt duidelijk wat dat betreft. lekkage is wat moeilijk te zien, maar als je vanaf de voorkant kijkt (tussen radiator en blok in) dan kan je tegen het blok aankijken .. de voor-zijkant dus. daar moet je ook het oliefilter kunnen zien zitten. ook op de versnellingsbak zou je eventueel sporen van olie kunnen zien zitten. Het vergt wat moeite, en een zaklampje is erg handig.

Dat de riem 120.000 meegaat is niet gezegd dat er bij deze auto al een nieuwe op zit... dat jij en ik er zo trouw mee zullen zijn wil nog niet zeggen dat een ander er even 1350 euro voor uit zijn mouw wil schudden.
Maar ik zou al wel een goed gevoel hierbij hebben als het onderhoudsboekje netjes is bijgehouden. Kijk daar eerst maar eens naar en zoek onder de motorkap (of interieur /deuren) naar het rechthoekige stickertje met datum / km stand van de distributievervaning.

Een beetje dealer of garage vervangt bij het vervangen van de distributieriem ook de waterpomp. als die toch gaat lekken na korte tijd na het monteren van de D-riem ben je mooi zuur, want dat betekent een nieuwe waterpomp EN weer een nieuwe multiriem set.

Hou ons op de hoogte van je avontuur ;)

Succes

Michel

BerichtGeplaatst: 18 jul 2010, 23:27 
forum starter

Kijk hier kan ik wat mee! Dank je voor al de adviezen!

Mijn avontuur begint pas over 2 weken, wil graag mijn pa mee hebben die heeft ook wel beetje verstand hiervan en tja hij zou het ook leuk vinden, ze zijn momenteel op vakantie en als ondertussen iemand anders er mee vandoor gaat dan zal er vast nog wel weer 1 komen. Misschien niet zo mooi maar dan knap ik hem zelf wel op. Met zoveel how to's hier op het forum.

Maar igg bedankt! en voor het slapen gaan voor jou een grote :thanks: ;) .

BerichtGeplaatst: 24 jul 2010, 11:10 
beginner

Ok,

Even snel een aanvulling op een goed verhaal van Triggerhappy,

De volgende zaken mis ik in de bovenstaande discussie:

- Controleer de airco, deze hoort snel koud te worden. Werkt de airco niet goed dan is het meestal een kwestie van bij laten vullen. (de kosten hiervoor vallen mee +/- 60 euro bij niet Renault airco specialisten) Als dit niet werkt, dan kan de airco pomp kapot zijn. De kosten hiervoor zijn erg hoog (minimaal €500+ euro's).

-Triggerhappy heeft het over de middendemper, die is duur id, maar de Katalysator is veel duurder. Je moet denken aan 800 tot 900 euro voor een nieuwe Katalysator. Eventueel kun je een vervangend exemplaar bij K-tec voor +/- 400 euro kopen.

- Controleer ook de bak. Een Rs hoort gewoon soepel te schakelen en niet hakerig. De enige schakelbeweging die heel soms niet in een keer lukt is naar de achteruit. Blijf dan niet doorrammen tot je toch in de versnelling komt zoals ik diverse mensen heb zien doen, maar schakel even naar 1, 2 cm rijden daarna kun je zonder haken eenvoudig terug naar achteruit.

- De waterpomp van een Clio 2 fase 1 Rs wordt niet aangedreven door de distributie maar door de v-snaar. Vaak worden deze wel tegelijk vervangen. De prijs voor het vervangen die Triggerhappy geeft is heel reeël. Hoor je een piepend/gierend geluid van een van de snaren dan is er iets mis. (dat heb ik serieus meegemaakt tijdens een proefrit met een wagen van de Renault dealer)

- Als het motorblok op tijd nieuwe olie heeft gehad en voldoende onderhoud, dan kan er eigenlijk weinig mis mee gaan. Volgens Henk (Fastchip) zijn de fase 1 blokken bovendien erg sterk. Iets onregelmatig lopen bij 800-900 toeren doen de meesten, dus schrik hier niet van, het is normaal.

- Er horen goede banden (type V tot 240km/h) onder zoals Michelin Pilot Exalto's of Toyo Proxis. De orginele velgen hebben mijn voorkeur. De 16 en 17 inch zien er beter uit, maar je levert in op performance en comfort. (In de cliocup reed men ook met 15" speedlines, dat doen ze nioet voor niets)
Luister naar rare bandgeluiden, twee van de drie wagens die ik proef heb gereden hadden het bandengeluid van een tractor als gevolg van banden die niet goed op druk zijn gehouden en dus slecht afgesleten waren. Dit soort banden moet je vervangen. Denk aan 80 tot 90 eurie per band(inclusief montage).
Je stuur mag niet trillen tijdens het rijden en doe een remtest, kijk of de auto daarbij netjes rechtuitgaat als je het stuur los in je handen hebt.

- Een openluchtfilter op een Rs geeft een gaaf geluid, maar uiteindelijk zuig je alleen maar warme lucht aan. Bij voorkeur dus een wagen kopen die dit niet heeft of eisen dat de orginele luchtfilter behuizing wordt geplaatst.

Tot slot:
Als je naar een auto gaat kijken ga op je gevoel af en durf wagens te laten staan waar je geen goed gevoel bij hebt. Er staan er immers genoeg te koop. Als je voor een fase 1 RS gaat zou ik wel kijken naar de bouwjaar 2001 modellen omdat de dagwaarde van deze auto's logiserwijs iets hoger is dan van bouwjaar 1999 en 2000.(je mist dan wel de alu motorkap :bigcry: )

Veel plezier! :driving:

En voor ik het vergeet, er staan hier twee mooie rs-en te koop op het forum van liefhebbers die er alles aan doen om hun wagen in topconditie te houden.

BerichtGeplaatst: 24 jul 2010, 17:07 
forum member

Nice aanvulling, al had ik er een aantal punten al uit benoemd :thumbsup: de kat kost idd tegen of net over de 1000, maar gaan iets langer mee dan de middendemper. ff tjekke kan iig nooit kwaad.

Airco is nog wel een goeie. Nukje van de bak heb ik niet zown last van.. heeeel soms maar even in zn 1 en 2 schakelen en dan weer in zn achteruit helpt ook al geloof ik.

Wat wel nieuw voor me is is dat de motorkap van de 2001 modellen van ijzer is... ik bemerkte het verschil al tussen die van mij en van Ackten, maar dacht dat dat te wijten was aan een schade die die van hem wellicht ooit gehad heeft ofzo... maar waarom in de vrede hebben ze dat alu vervangen voor ijzer???

Ik zit hard te bedenken wat er nog meer voor aandachtspunten zijn... maar denk dat het ernstigste wel genoemd is.

BerichtGeplaatst: 24 jul 2010, 22:53 
forum starter

vlugge_japie schreef:
Ok,

Even snel een aanvulling op een goed verhaal van Triggerhappy,

De volgende zaken mis ik in de bovenstaande discussie:

- Controleer de airco, deze hoort snel koud te worden. Werkt de airco niet goed dan is het meestal een kwestie van bij laten vullen. (de kosten hiervoor vallen mee +/- 60 euro bij niet Renault airco specialisten) Als dit niet werkt, dan kan de airco pomp kapot zijn. De kosten hiervoor zijn erg hoog (minimaal €500+ euro's).

-Triggerhappy heeft het over de middendemper, die is duur id, maar de Katalysator is veel duurder. Je moet denken aan 800 tot 900 euro voor een nieuwe Katalysator. Eventueel kun je een vervangend exemplaar bij K-tec voor +/- 400 euro kopen.

- Controleer ook de bak. Een Rs hoort gewoon soepel te schakelen en niet hakerig. De enige schakelbeweging die heel soms niet in een keer lukt is naar de achteruit. Blijf dan niet doorrammen tot je toch in de versnelling komt zoals ik diverse mensen heb zien doen, maar schakel even naar 1, 2 cm rijden daarna kun je zonder haken eenvoudig terug naar achteruit.

- De waterpomp van een Clio 2 fase 1 Rs wordt niet aangedreven door de distributie maar door de v-snaar. Vaak worden deze wel tegelijk vervangen. De prijs voor het vervangen die Triggerhappy geeft is heel reeël. Hoor je een piepend/gierend geluid van een van de snaren dan is er iets mis. (dat heb ik serieus meegemaakt tijdens een proefrit met een wagen van de Renault dealer)

- Als het motorblok op tijd nieuwe olie heeft gehad en voldoende onderhoud, dan kan er eigenlijk weinig mis mee gaan. Volgens Henk (Fastchip) zijn de fase 1 blokken bovendien erg sterk. Iets onregelmatig lopen bij 800-900 toeren doen de meesten, dus schrik hier niet van, het is normaal.

- Er horen goede banden (type V tot 240km/h) onder zoals Michelin Pilot Exalto's of Toyo Proxis. De orginele velgen hebben mijn voorkeur. De 16 en 17 inch zien er beter uit, maar je levert in op performance en comfort. (In de cliocup reed men ook met 15" speedlines, dat doen ze nioet voor niets)
Luister naar rare bandgeluiden, twee van de drie wagens die ik proef heb gereden hadden het bandengeluid van een tractor als gevolg van banden die niet goed op druk zijn gehouden en dus slecht afgesleten waren. Dit soort banden moet je vervangen. Denk aan 80 tot 90 eurie per band(inclusief montage).
Je stuur mag niet trillen tijdens het rijden en doe een remtest, kijk of de auto daarbij netjes rechtuitgaat als je het stuur los in je handen hebt.

- Een openluchtfilter op een Rs geeft een gaaf geluid, maar uiteindelijk zuig je alleen maar warme lucht aan. Bij voorkeur dus een wagen kopen die dit niet heeft of eisen dat de orginele luchtfilter behuizing wordt geplaatst.

Tot slot:
Als je naar een auto gaat kijken ga op je gevoel af en durf wagens te laten staan waar je geen goed gevoel bij hebt. Er staan er immers genoeg te koop. Als je voor een fase 1 RS gaat zou ik wel kijken naar de bouwjaar 2001 modellen omdat de dagwaarde van deze auto's logiserwijs iets hoger is dan van bouwjaar 1999 en 2000.(je mist dan wel de alu motorkap :bigcry: )

Veel plezier! :driving:

En voor ik het vergeet, er staan hier twee mooie rs-en te koop op het forum van liefhebbers die er alles aan doen om hun wagen in topconditie te houden.

Bedankt voor de aanvulling dus die katalysator is belangrijk, hoe kan ik deze checken? Dit haalt toch de meest schadelijke stoffen uit de uitlaatdampen? Dus zit aan de uitlaatpijp of zit deze nog in de motor ruimte?

Tot slot wil ik graag vragen aan 1 van jullie of jullie nog een mooie foto hebben voor onder de motorkap, ik hoop volgende week te gaan kijken en lijkt me een goede auto zo te zien.

Nog een opmerking over je banden info ik volg het niet helemaal met je V tot 240 km/h... Moet ik gewoon kijken of er michelin of toyo onder zit zoja als deze er niet onder zitten wat dan? Geloven wat de dealer mij aanpraat of kan ik zo 123 nog snel ergens checken of het ook daadwerkelijk zo is wat hij zegt...

Verder allen dank jij ook triggerhappy voor al je goede adviezen!

BTW, dit is inderdaad ook een 2001 model maar waarom hebben ze dan ijzer ipv aluminium motorkap?

Groeten en bedankt!

EDIT
Zou iemand mij kunnen vertellen of in het onderhouds boekje als je het open slaat op elke willekeurige bladzijde of daar rechts bovenaan aan de rechterkant van de twee pagina's een kenteken staat. (Deze is er zelf neer geschreven met de hand...) Kan dit kloppen?

BerichtGeplaatst: 25 jul 2010, 16:44 
beginner

- Over je vraag mbt de banden word er bedoelt , dat er de juiste type snelheidsbanden onder zitten. Dus het merk band is niet boeiend maar wel het type band . Dus je kijk op de band naar de banden maat ( bv als er staat 195/45r16 84v . Die "V" betekent dus dat de band gegarandeert is tot 240km/h. Dus er moeten banden onder zitten met een "V" aanduiding (tot 240) of een "Z" aanduiding ( sneller dan 240)

- Over je vraag over de Katalysator. Mocht je de auto kopen met nieuwe APK hoef je je daar niet druk over te maken aangezien de uitlaat voor de apk wordt gecheckt of hij dicht is en of hij de uitstoot haalt.
( zit niet in de motorruimte maar tussen je spruitstuk en middendemper)

-Het onderhoudsboekje is een unverseel onderhoudsboekje van Renault. Dus niks speciaals aan . Mocht er een kenteken in geschreven staan. Is dat mischien uit handigheid.

*** Gewoon met je gezonde verstand naar de auto gaan kijken, en niet te snel verliefd worden :laugh4: . Neem gewoon de tijd. En je mag er gerust vanuit gaan dat de " Dealer geen slechte auto verkoopt" sterker nog. ALs de dealer maar enige twijfel heeft aan de kwaliteit van de ingeruilde auto,s . Zal deze meteen naar de handel gaan( vooral met wat sportievere modellen)

BerichtGeplaatst: 25 jul 2010, 17:05 
forum starter

Remco-x schreef:
- Over je vraag mbt de banden word er bedoelt , dat er de juiste type snelheidsbanden onder zitten. Dus het merk band is niet boeiend maar wel het type band . Dus je kijk op de band naar de banden maat ( bv als er staat 195/45r16 84v . Die "V" betekent dus dat de band gegarandeert is tot 240km/h. Dus er moeten banden onder zitten met een "V" aanduiding (tot 240) of een "Z" aanduiding ( sneller dan 240)

- Over je vraag over de Katalysator. Mocht je de auto kopen met nieuwe APK hoef je je daar niet druk over te maken aangezien de uitlaat voor de apk wordt gecheckt of hij dicht is en of hij de uitstoot haalt.
( zit niet in de motorruimte maar tussen je spruitstuk en middendemper)

-Het onderhoudsboekje is een unverseel onderhoudsboekje van Renault. Dus niks speciaals aan . Mocht er een kenteken in geschreven staan. Is dat mischien uit handigheid.

*** Gewoon met je gezonde verstand naar de auto gaan kijken, en niet te snel verliefd worden :laugh4: . Neem gewoon de tijd. En je mag er gerust vanuit gaan dat de " Dealer geen slechte auto verkoopt" sterker nog. ALs de dealer maar enige twijfel heeft aan de kwaliteit van de ingeruilde auto,s . Zal deze meteen naar de handel gaan( vooral met wat sportievere modellen)

Kijk aan, nou ik zie dus dat het een waarschijnlijke import auto is. dwz dat er dus geen historie verder van de auto bekend is. Wel is er een heel onderhouds boekje aanwezig. Dit verklaart waarom ik niet met het (haast niet te lezen) kenteken in het onderhoudsboekje de auto kon vinden via rdw of het zei dat ik het verkeerd heb geraden..

Terugkomend op je verhaal van de dealer wat bedoel je precies terug naar de handel gaan? Het is wel een rdw erkend bedrijf dusja dat zou dan toch wel een goeie moeten zijn. Alhoewel deze zaak niet veel occasions heeft maar goed ik ga er volgende week is ff langs om te kijken of het wat wordt.. let op dat het geen renault dealer is maar wss gewoon een opkoper van auto's die ze goedkoop koopt en weer voor een mooie prijs doorverkoopt.. tenminste zo denk ik erover..

BerichtGeplaatst: 25 jul 2010, 17:30 
beginner

O ik dacht dat je bij een Renault dealer ging kijken... Maar wat ik bedoelde met naar de handel gaan is.
BV auto,s die dus voor de dealer incorrant zijn. Dus bv een auto die te oud is /te veel km/ etc... Deze gaan dan om wat voor reden dan ook naar of andere auto bedrijven( geen dealers) en gasten die even snel wat willen verdienen,

Een import auto hoeft natuurlijk niet slecht te zijn. Maar daarbij geldt wel dat je wel extra moet letten op de onderhouds historie /schade etc.

Belangerijkste is gewoon goed opletten. En iemand meenemen die er verstand van heeft.

PS: waar staat ie te koop? mag ook via PM

BerichtGeplaatst: 25 jul 2010, 17:36 
forum member

Ik was ook van een dealer uitgegaan.. noemde je zelf ook. Vond de prijs al aan de heel nette kant voor een dealer auto.. ben ook wel benieuwd waar ie vandaan komt en wat de verdere specs/fotos zijn.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2010, 18:19 
forum starter

Remco-x schreef:
O ik dacht dat je bij een Renault dealer ging kijken... Maar wat ik bedoelde met naar de handel gaan is.
BV auto,s die dus voor de dealer incorrant zijn. Dus bv een auto die te oud is /te veel km/ etc... Deze gaan dan om wat voor reden dan ook naar of andere auto bedrijven( geen dealers) en gasten die even snel wat willen verdienen,

Een import auto hoeft natuurlijk niet slecht te zijn. Maar daarbij geldt wel dat je wel extra moet letten op de onderhouds historie /schade etc.

Belangerijkste is gewoon goed opletten. En iemand meenemen die er verstand van heeft.

PS: waar staat ie te koop? mag ook via PM

Triggerhappy schreef:
Ik was ook van een dealer uitgegaan.. noemde je zelf ook. Vond de prijs al aan de heel nette kant voor een dealer auto.. ben ook wel benieuwd waar ie vandaan komt en wat de verdere specs/fotos zijn.

Beiden hebben jullie een prive bericht ontvangen over hoe en wat.

@ Trigger, ik kan mij niet heugen dat ik heb gezegd dat het om een renault dealer ging wel om een dealer hier in de buurt...

BerichtGeplaatst: 25 jul 2010, 23:39 
forum member

Een dealer is meer dan een autohandelaar in het algemeen.. bij dealer wordt verstaan een geregistreerd partner van het merk zelf... in dit geval dus Renault. Je krijgt dan echt een partnerschap met Renault Nederland met al zijn rechten en verplichtingen. Dit is "gewoon" een 'handelaar' cq autobedrijf die niet merkgebonden is. Vandaar de verwarring even. :wink:

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010, 21:26 
forum member

Vergeet ook niet dat een RS officieel op Euro 98 moet rijden.. Als je proefrijdt moet je ook even flink scheuren, trek m als die goed warm is een helemaal door, pas na de 4000 voel je 172pk... Daaronder valt het wel mee namelijk :wink:

BerichtGeplaatst: 31 jul 2010, 18:57 
beginner

Kan gewoon op zowel Euro 95 als Euro 98 rijden.. Totaal geen probleem

BerichtGeplaatst: 31 jul 2010, 23:10 
forum starter

Remco-x schreef:
Kan gewoon op zowel Euro 95 als Euro 98 rijden.. Totaal geen probleem

Toch wel, er wordt aangeraden 98! Heb hem aangeschaft! Zie voorstel topic!

BerichtGeplaatst: 01 aug 2010, 01:26 
Spam King

Ziet er netjes uit :thumbsup:

BerichtGeplaatst: 01 aug 2010, 09:50 
forum starter

Paratroeper schreef:
Ziet er netjes uit :thumbsup:

Dank u danku! moet nog uitgebalanceerd worden want merk een erge trilling op de snelweg!

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 21 berichten ]