Vandaag eindelijk de belofte aan mijn vrouw waargemaakt, ze heeft een carkit in haar Clio. Zoals in een eerder draadje gezegd: De radio heeft geen geschakelde plus.
Dat was dus even zoeken. De aansteker is wel geschakeld, dus uiteindelijk daar een aftakking gemaakt.
Begonnen met het paneel onder het stuur te verwijderen. Begin bij de kap aan de zijkant. Deze zit met snap-click klemmen vast. Hierachter zit een schroef. Daarna de sierstrip eraf trekken. (Snap-click)
Achter de sierstrip zit 1 klemdopje, en een schroef. Aan de rechterzijde van het stuur zitten 2 snap-click klemmen, dus het paneel kan eraf getrokken worden als het dopje en 2 schroeven links eraf zijn.
Je krijgt dan dit:

Daarna het zekeringenkastje losgeprutst. De contactpin van de aansteker uit de zekeringenkast gepeuterd, en daar met soldeer een extra draad aangemaakt. Deze draad verbonden met de schakelplus van de parrot. (1 eindje van de ISO stekker losgeknipt, is toch niet bedraad in de auto of radio.)
De radio uitgebouwd. Met 4 lange spijkers kan je, door de spijkers naar links en rechts te trekken, de radio ontgrendelen, en naar voren trekken. Let op de antenne plug, die breekt makkelijk. Maar deze los door het kleine witte lipje eerst naar achter te trekken. Daarna kan je hem induwen en komt de kabel los. ISO stekkers en CANbus stekkers losmaken spreekt voor zich, dat is niet zo moeilijk.
Daarna het paneel van de middenconsole losgetrokken. Begin bovenaan. Paneel zit met 4 snap-click klemmen vast. In het midden kan je de stekker voor het gevarenlicht even lostrekken (vergrendeling indrukken) dat werkt handiger.
Onder de radio komt nu een vrij ruim vak in zicht. Dat leek mij een mooie plek voor de parrot unit en de bundel draden. De ISO stekker van de radio naar dit vak omgeleid, en de nieuwe stekkers weer naar boven gelegd. Vervolgens de draad van het display van bovenuit de klimaatregeling naar beneden geleid. (ik wil het display in het midden hebben)

De microfoon komt op de binnenverlichting. De draad kan je naar de A stijl leiden door met een stukje isolatiedraad het mic-draadje naar de voorruit te leiden, en dan langs het deurrubber weer naar de bestuurderskant, en vervolgens ook weer naar de middenconsole.

Alle bedrading ligt nu in het midden. Zorg dat de schakel, en directe plus juist aangesloten zitten. Deze moeten voor Renault namelijk gewisseld worden. De geschakelde moet aan de nieuw aangelegde draad, de vaste plus aan de radio ISO aansluiting. Sluit nu losjes even alles aan en test of de Parrot slechts aangaat als het contact aan is. Verder, of de radio ook zonder contact aankan, of alle speakers het doen. Als laatste of het geluid van de parrot over beide speakers te horen is.
Daarna alles goed vastzetten met ty-wraps en tape om rammelen te voorkomen.

In de kap van de middenconsole heb ik aan de achterkant een heel klein geultje gevijld zodat de draad van het display niet al te strak zit. Daarna alles weer in elkaar gezet, en het display met dubbelzijdig foamtape vastgezet. Het bijgeleverde foam plakt niet op het dashboard van de clio!

Ben er erg tevreden mee, iets meer werk dan gedacht, maar in een avondje gepiept.