Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 5 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Parrot CK3100 inbouw in Clio III ph2
BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 23:43 
beginner

Vandaag eindelijk de belofte aan mijn vrouw waargemaakt, ze heeft een carkit in haar Clio. Zoals in een eerder draadje gezegd: De radio heeft geen geschakelde plus.
Dat was dus even zoeken. De aansteker is wel geschakeld, dus uiteindelijk daar een aftakking gemaakt.

Begonnen met het paneel onder het stuur te verwijderen. Begin bij de kap aan de zijkant. Deze zit met snap-click klemmen vast. Hierachter zit een schroef. Daarna de sierstrip eraf trekken. (Snap-click)
Achter de sierstrip zit 1 klemdopje, en een schroef. Aan de rechterzijde van het stuur zitten 2 snap-click klemmen, dus het paneel kan eraf getrokken worden als het dopje en 2 schroeven links eraf zijn.
Je krijgt dan dit:

Afbeelding

Daarna het zekeringenkastje losgeprutst. De contactpin van de aansteker uit de zekeringenkast gepeuterd, en daar met soldeer een extra draad aangemaakt. Deze draad verbonden met de schakelplus van de parrot. (1 eindje van de ISO stekker losgeknipt, is toch niet bedraad in de auto of radio.)

De radio uitgebouwd. Met 4 lange spijkers kan je, door de spijkers naar links en rechts te trekken, de radio ontgrendelen, en naar voren trekken. Let op de antenne plug, die breekt makkelijk. Maar deze los door het kleine witte lipje eerst naar achter te trekken. Daarna kan je hem induwen en komt de kabel los. ISO stekkers en CANbus stekkers losmaken spreekt voor zich, dat is niet zo moeilijk.

Daarna het paneel van de middenconsole losgetrokken. Begin bovenaan. Paneel zit met 4 snap-click klemmen vast. In het midden kan je de stekker voor het gevarenlicht even lostrekken (vergrendeling indrukken) dat werkt handiger.

Onder de radio komt nu een vrij ruim vak in zicht. Dat leek mij een mooie plek voor de parrot unit en de bundel draden. De ISO stekker van de radio naar dit vak omgeleid, en de nieuwe stekkers weer naar boven gelegd. Vervolgens de draad van het display van bovenuit de klimaatregeling naar beneden geleid. (ik wil het display in het midden hebben)

Afbeelding

De microfoon komt op de binnenverlichting. De draad kan je naar de A stijl leiden door met een stukje isolatiedraad het mic-draadje naar de voorruit te leiden, en dan langs het deurrubber weer naar de bestuurderskant, en vervolgens ook weer naar de middenconsole.

Afbeelding

Afbeelding

Alle bedrading ligt nu in het midden. Zorg dat de schakel, en directe plus juist aangesloten zitten. Deze moeten voor Renault namelijk gewisseld worden. De geschakelde moet aan de nieuw aangelegde draad, de vaste plus aan de radio ISO aansluiting. Sluit nu losjes even alles aan en test of de Parrot slechts aangaat als het contact aan is. Verder, of de radio ook zonder contact aankan, of alle speakers het doen. Als laatste of het geluid van de parrot over beide speakers te horen is.
Daarna alles goed vastzetten met ty-wraps en tape om rammelen te voorkomen.

Afbeelding

In de kap van de middenconsole heb ik aan de achterkant een heel klein geultje gevijld zodat de draad van het display niet al te strak zit. Daarna alles weer in elkaar gezet, en het display met dubbelzijdig foamtape vastgezet. Het bijgeleverde foam plakt niet op het dashboard van de clio!

Afbeelding

Ben er erg tevreden mee, iets meer werk dan gedacht, maar in een avondje gepiept.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Parrot CK3100 inbouw in Clio III ph2
BerichtGeplaatst: 29 jul 2010, 16:39 
forum member

Mooie how to! Ik heb zelf het schermpje naast de handrem gemonteerd. Maar jou plek is een stuk handiger!!

BerichtGeplaatst: 05 sep 2010, 18:28 
beginner

ik pak bij zulke autos altijd de geschakelde plus zo dicht mogelijk bij de aansteker weg want als je de middenconsole iets omhoog haalt kun je zo een draadje erbij solderen en is veel minder werk. owja en als je een parrot inbouw vergeet dan niet de plus en de geschakelde plus om te draaien dat staat hierboven ook vermels maar is zeer belanrijk.
maar hij zit er zeker netjes in kan niet anders zeggen:thumbsup: :thumbsup: .

gr.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2010, 22:16 
beginner

MR. Erwin schreef:
ik pak bij zulke autos altijd de geschakelde plus zo dicht mogelijk bij de aansteker weg want als je de middenconsole iets omhoog haalt kun je zo een draadje erbij solderen en is veel minder werk. owja en als je een parrot inbouw vergeet dan niet de plus en de geschakelde plus om te draaien dat staat hierboven ook vermels maar is zeer belanrijk.
maar hij zit er zeker netjes in kan niet anders zeggen:thumbsup: :thumbsup: .

gr.

Vertakkingen halverwege een draad ben ik niet kapot van. En het dashboard was toch al open om uit te zoeken hoe alles zat.

Die dradenwissel staat ook al in de manual van Parrot. Waarom Renault voor zoiets nou toch weer van de standaard ISO norm wilde afwijken is me nog steeds een raadsel.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2010, 17:01 
beginner

ja oke dan is het makkelijk om hem daar te pakken ben ik het mee eens maar ik bedoelde alleen maar te zeggen dat als je dat niet ziet zitten dat je hem dan gewoon bij de aansteker vandaan haalt als de aftakking van de draad gewoon goed soldeert en goed isoleert is er niets aan het handje. waarom renault afwijkt weet ik ook niet het is idd vreemd.

gr.

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 5 berichten ]